Hulp nodig bij de juiste keuze?Bel ons voor vrijblijvend advies

Powerbox Tuning Box Inte samma sak som en extern ECU


Home » Powerbox Tuning Box Inte samma sak som en extern ECU

En powerbox tuning, även ofta kallad tuning box, är inte detsamma som en extern ECU! Den externa ECU:n är verkligen en dator som du kan programmera fullt ut med ett chiptuningprogram. Med en powerbox, även kallad tuningbox, får du en enkel box som kopplar ihop temperatursensorn med hjälp av en resistor fools. Med en extern ECU får du ett utmärkt resultat! Du kommer att känna mycket mer kraftvinst än med en enkel låda.

Avancerad extern ECU från Ventura Tuning inklusive ledningsnät

Verschil Powerbox/Tuning box en geavanceerde Externe ECU

Bränsletryck Okontrollerad Mycket exakt
Timing Inga Ja
Injektionsmängd Inga Ja
Vridmomentskydd Inga Ja
Motorns utväxling Inga Ja
Motoreffektökning måttlig Mycket bra

1. Hastighet

Vår externa ECU är en blixtsnabb dator. Denna tar kontinuerligt emot motorvarvtalet via kamaxelsignalen. Eller hämta data direkt via canbus (en databuss i bilen där all information lagras). Kamaxelsignalen indikerar motorvarvtalet och om motorn accelererar eller bromsar. Detta är ett av motorns karaktäristiska fält som är mycket viktigt för att det externa chippet ska fungera korrekt.

 

2. Beräkna vridmoment

Den avancerade externa ECU:n kan beräkna vridmomentet (dragkraften). Denna dator mäter motorns acceleration via kamaxelsignalen. När du använder canbus kan du se belastningen på motorn direkt. Men för att kunna använda canbus måste vi göra en lödanslutning med canbus-ledningarna. Och det är inte vad de flesta av våra kunder vill ha med en ny bil. Därför använder vi en smartare metod som kan fungera utan lödning!

 

3. Förläng injektionstiden

Indirekt förlängs insprutningstiden för bränslet. Injektorerna sprutar in bränsle längre, vilket ger mer kraft.

 

4. Turbons snurrande moment

Startmomentet för turbon som snurrar upp justeras. Detta resulterar omedelbart i mer dragkraft underifrån.

 

5. Bygger upp turbotrycket

Turbotrycksuppbyggnadens förlopp justeras. (Detta innebär att mer dragkraft är tillgänglig tidigare och över ett bredare intervall av motorvarvtal).

 

6. Övervakning av maximalt turbotryck

Turboövertrycksskyddet förblir intakt! Och Max turbotryck registreras snyggt i vårt chiptuningprogram och övervakas kontinuerligt via turbotryckssensorerna.

 

7. Belastningsberoende bränslekorrigering

Dessutom, när gaspedalen flyttas, justeras bränsletrycket och turbotrycket beroende på belastningen. Mängden effekt som krävs och lasten (lutning, motvind eller lastad släpvagn) bestämmer tillsammans summan av den effekt som krävs.

 

8. Bränslebesparingar

Vårt system försöker öka bränsletrycket jämnt vid lägre motorvarvtal. Detta gör att bränslet kan sprutas in i en mer finfördelad form, förutsatt att det finns tillräckligt med turbotryck. Om vi ​​sprutar in bränslet i en finare atomiserad form kan du uppnå samma antal hästkrafter med mindre bränsle och du kan spara seriöst bränsle. Eller spruta in mer bränsle när du behöver mer kraft. Enkelt uttryckt blandas luft och bränsle i rätt förhållande vid exakt rätt tidpunkt. Detta förhindrar att onödigt sot skapas och ditt OPF-findammfilter överbelastas inte i onödan. (från sot till effektivitet).

 

Vad gör en Powerbox-tuning?

Powerbox-inställningen ser inget turbotryck alls. Hur vet boxen om det finns tillräckligt med luft för att spruta in extra bränsle? En Powerbox ser inte motorvarvtalet och accelerationen och sprutar därför in för mycket bränsle vid fel tidpunkt på ett okontrollerat sätt. En Tuningbox justerar bara bränsletrycket och inte aktivt turbotrycket, långt ifrån idealiskt. Resultat = mycket mer sotproduktion, men det ser man tyvärr inte direkt på grund av sot/findammsfiltret. Men en Powerbox ger ofta problem efter en längre tids användning. Det är därför vi som BMW chip tuning specialister inte använder powerboxar.

 

 

Kunder blandar ofta ihop Advanced Ventura External ECU med en powerbox-tuning. En powerbox är en enkel box med 1 kabel och 2 pluggar som endast ökar skentrycket statiskt (utan intelligens).

powerbox-1

Powerbox digi-chip mod 1

powerbox-2

Powerbox mod 2

powerbox-3

Powerbox mod 3

De enkla kraftdosorna, även ofta kallade digi-chip, finns i olika utföranden. Trots de vackra löftena och de många annonserna ger detta absolut inte samma resultat som en avancerad Extern ECU från Ventura Tuning. Det är därför en powerbox är så mycket billigare, vilket låter attraktivt till en början. Leverantörer lovar dig ofta berg av extra hästkrafter på papper. Tyvärr visar sanningen sig ofta annorlunda. Vår externa ECU blir allt mer populär för tuning av leasingbilar.

vierkant-bmw
vierkant-audi
mercedes-benz
vierkant-volkswagen