Home »
På senare år har chiptuning av bilmotorer blivit allt mer populärt. Ändå undrar många fortfarande vad just chiptuning innebär. Frågorna nedan är ett urval av de frågor vi får varje dag. Vi försöker förklara detta för dig så gott som möjligt.
Vad är resultatet av chip tuning
Din bilmotor får mer dragkraft och kraft, vilket upplevs som mycket behagligt av de flesta förare.
Din motor får mer dragkraft
Från stillastående kan du köra iväg lättare och smidigare tack vare den ökade dragkraften (din motor har ett högre vridmoment efter trimning). Det gör att du inte längre får känslan av att din bilmotor ibland tvekar. Kort sagt, att trimma din motorcykel säkerställer mer körkomfort och körglädje under daglig användning i trafiken!
Din motor får mer kraft
Din bil får också mer kraft, vilket återspeglas i dess prestanda vad gäller hastighet. Det gör också omkörningar enklare under nästan alla omständigheter och vår chiptuning ger dig även möjlighet till bränslebesparingar på upp till cirka 10 % med en anpassad körstil.
Powerbox-inställning. Eller så kallar de det en "box", men vår externa chiptuning är egentligen en högteknologisk dator som kan programmeras fullt ut. Medelst De ursprungliga fabrikskontakterna ansluter den externa datorn säkert och snabbt till din bils ECU. (Plug and Drive). Med vår avancerade externa ECU kan bränsleinsprutningsdata optimeras och det elektroniskt styrda turbotrycket kan justeras. Bränslet finfördelas och sprutas in i mycket exakta doser. Tack vare vår senaste revolutionerande teknik, självskanning, läser inställningsmodulen av sig själv (anpassningsvärden). Detta är en verklig fördel i moderna bilar med partikelfilter och OPF-partikelfilter.">Ventura tuning ger en avancerad extern 3D ECU. Folk blandar ibland ihop vår avancerade externa ECU med enkel Powerbox-inställning. Eller så kallar de det en "box", men vår externa chiptuning är egentligen en högteknologisk dator som kan programmeras fullt ut. Medelst De ursprungliga fabrikskontakterna ansluter den externa datorn säkert och snabbt till din bils ECU. (Plug and Drive). Med vår avancerade externa ECU kan bränsleinsprutningsdata optimeras och det elektroniskt styrda turbotrycket kan justeras. Bränslet finfördelas och sprutas in i mycket exakta doser. Tack vare vår senaste revolutionerande teknik, självskanning, läser inställningsmodulen av sig själv (anpassningsvärden). Detta är en verklig fördel i moderna bilar med partikelfilter och OPF-partikelfilter.
Resultatet: effektivare förbränning, vilket ger högre avkastning från samma mängd bränsle. Detta ger mer kraft och vridmoment för mjukare acceleration och bränsleförbrukningsbesparingar på upp till 10 % är möjliga med en anpassad körstil.
Fördelarna med extern chiptuning genom en Extern ECU jämfört med Chip tuning & O.B.D tuning!
Snabb montering och demontering, installation sker med original fabrikspluggar (samma som biltillverkarens metod). Mycket solid och inga lödmärken efter borttagning. Den ursprungliga motordatorn förblir stängd, vilket är trevligt för garantiändamål. Genom att korrekt öka bränsletryckskontrollen kan bränslet sprutas in på ett mer finfördelat sätt. Detta förbättrar förbränningen och så kan du öka effektiviteten på bränslet. (bränslebesparingar på upp till 10%). Turbotrycket höjs aktivt vid låg hastighet, så det blir inget extra slitage på din turboladdare eftersom det maximala sluttrycket höjs minimalt, en stor fördel. (Enkelt uttryckt, inställningen säkerställer att det finns tillräckligt med luft vid varje hastighet för fullständig förbränning), detta är mycket viktigt.
Extern chiptuning är inte permanent ansluten till fordonet och kan tas med dig till din nästa bil (förutsatt samma dator). Så du behöver inte köpa en ny chiptuning för varannan bil, omprogrammering av den externa ECU:n kan ofta räcka i kombination med ett annat ledningsnät.
Säkerhetsinställningarna för den ursprungliga datorn behålls. Inga problem under feldiagnostik, under återställning eller mjukvaruändringar. Under underhåll hos återförsäljaren kan tuningmjukvaran inte gå förlorad under din chiptuning.
Nackdelen med External Chip Tuning. Startpunkten för bränsleinsprutningen kan inte flyttas fram, men detta är möjligt med vissa motorer med chiptuning. Men detta är inte nödvändigt för de flesta motorer. Användarfördelarna med chiptuning? Effektivare bränsleförbrukning med en anpassad körstil, upp till 10 % besparing på din bränsleförbrukning. Din bil drar husvagnen eller släpet mycket lättare. Effektförlusten som orsakas av luftkonditioneringspumpen kompenseras. Din (automat) måste växla ner mer sällan tack vare extra dragkraft = vridmoment. Om det behövs är omkörning mycket lättare (detta ökar din säkerhet) och körglädje. Den genomsnittliga topphastigheten ökar med 5 till 8 km. Du kan köra iväg smidigt från stillastående utan att behöva ge mycket gas.
Effektförstärkning och vridmoment ökar
Ventura chip tuning kan uppnå en effektvinst på upp till 30 %. uppnå. Vridmomentet är också justerat på ett sådant sätt att den extra extra dragkraften/vridmomentet märks tydligt över hela hastighetsområdet (jämnheten). Detta utan att belasta drivlinan så mycket tar skada av detta, eller slits ut betydligt snabbare. Skillnaden mellan Chip Tuning-metoder: (O.B.D. tuning / BDM tuning / avancerad External ECU chip tuning Med chip tuning öppnas motorns originaldator (ECU) fysiskt och själva chipet ersätts av ett chip med ett annat program. På O.B.D. Inställningen är praktiskt taget densamma, förutom att datorn inte behöver öppnas under mjukvarujustering. Stämningen sker sedan med hjälp av en programmerare med vilken en gränssnittskabel via original O.B.D. (Onboard Diagnosis) port ett modifierat program läses eller blinkar in i bildatorn (ECU). Eller så läses ett nytt program direkt in i chippet vid B.D.M-porten (små kontaktytor) i ECU:n. I så fall måste den ursprungliga ECU:n först öppnas fysiskt.
Med chiptuning med hjälp av en avancerad extern ECU, data från datorn (ECU) transformeras externt i realtid, med avseende på bränsleinsprutning och turbotrycksreglering. Bränsletrycket, under kontinuerlig övervakning av belastning och hastighet för säker vridmoment/hästkraftskontroll.
Trimning av elbox
Powerbox-tuning är en för enkel liten låda som ofta böjer en signalledning med några motstånd. Populärt sett får detta enkla sätt att trimma också ofta en trimbox eller digitalt chip. Vi rekommenderar inte denna alltför enkla metod för chiptuning eftersom de statiska justeringarna görs alldeles för grova och felaktiga. Vilket orsakar överdriven sotproduktion, ofta högre bränsleförbrukning och låg effektvinst.">En Powerbox-tuning är en för enkel liten låda som ofta böjer en signalledning med några motstånd. Populärt sett får detta enkla sätt att trimma också ofta en trimbox eller digitalt chip. Vi rekommenderar inte denna alltför enkla metod för chiptuning eftersom de statiska justeringarna görs alldeles för grova och felaktiga. Vilket orsakar överdriven sotproduktion, ofta högre bränsleförbrukning och låg effektvinst.
Du vill att din bil ska ha mer kraft och dra bättre.
Upp till 10 % bränslebesparing genom att använda tidigare tillgängligt vridmoment.
Öka körkomforten när du använder husvagn.
Du kan nu leasa/köpa en billigare version och använda den för att Chip tuning uppgradera till den högre effekten av en tyngre version, vilket vanligtvis är mycket dyrare.
VB: €3500 skillnad mellan den dyra modellen och den billigare versionen, t.ex. chiptuningkostnader. €500,- här drar du direkt nytta av.
Om du leasar din bil och den tyngre motoriserade typen inte ryms inom din budget, erbjuder chiptuning en trevlig uppgradering av motoreffekten efteråt.
Du betalar inte onödig BPM. eftersom det inte finns någon BPM. beräknas vid efterföljande chiptuning.
Lägre tilläggsskatt eftersom du inte betalar extra skatt på trimningen.
Installationen av VENTURA modulär dieseltuning är enkel. Alla våra system är utrustade med original fabrikspluggar. Detta gör montering och demontering snabb och enkel, utan risk för fel. Ventura-återförsäljaren kan därför snabbt installera vår trimning vid ett besök på plats. Varje trimmodul kommer också med tydliga installationsanvisningar, så du kan även installera den själv.
För vissa typer av bilar är det oklokt att ställa in det maximala turbotrycket
att öka. På grund av kostnadsbesparande åtgärder som biltillverkarna vidtagit på de turboladdare de använder, är vissa turbo utrustade med så enkla lager att deras livslängd redan är begränsad, utan att öka turbotrycket, än mindre med det.
Å andra sidan är det fullt möjligt att aktivera turbon bättre i lägre hastighetsområden. Detta gäller turbo med variabel geometri.
Vissa typer av bilar är kända för att ha bränslepumpar som går sönder oftare än genomsnittet. Detta är oftast tillverkarens fel, trycken i hans pump är ofta mycket höga och tydligen är inte alla pumpar tillräckligt konstruerade för detta. (dåligt dieselbränsle anges konsekvent som orsaken). Dessa pumpar går sönder utan någon form av trimning, men ibland upptäcks en defekt tidigare om trimning har gjorts på bilen.
Då och då uppstår injektorproblem med vissa bilmodeller.
Det visar sig ofta vara en specifik serie, orsaken beror oftast på leverantören av injektorn som försett biltillverkaren med en sämre produkt. Injektortillverkaren tillskriver ofta orsaken till bränslets kvalitet. Varje europeiskt godkänt fordon bör dock kunna fungera korrekt på detta bränsle. Med extern chiptuning stöter vi också på detta problem, eftersom effekten av mer returläckage från den defekta injektorn är mer märkbar i fordonets körbeteende.
Med chiptuning från Ventura i kombination med Våra bränsle- och oljetillsatser förändrar inte motorns utsläpp nämnvärt samtidigt som de levererar samma effekt. Om så önskas kan du stänga av chiptrimningen vid MOT-besiktningen (bilen blir då original igen) utan att i förväg behöva ta bort chiptrimningen från bilens dator. Tack vare den högteknologiska elektroniken som används vid Ventura Tuning kommer din motor att fortsätta att prestera bra även vid höga körsträckor.
Chip tuning ger motorn mer dragkraft och högre effekt. Med en bra tuner förblir värdena inom biltillverkarens toleranser. Felaktig användning av din (trimmade) motor kan å andra sidan orsaka skador på motorn.
Värm alltid upp motorn långsamt tills oljetemperaturen är minus 90 grader. Observera att oljetemperaturen skiljer sig mycket från vattentemperaturen. I de flesta bilar når vattentemperaturen 90 grader efter 4 minuter, men oljan är fortfarande långt ifrån varm. Under denna uppvärmningsperiod är det oklokt att gå på full gas. Vi avråder även från att köra motorn på högt varvtal under uppvärmning!
Kör tystare de sista fem minuterna av din resa för att ge din motor, och särskilt turbon, möjlighet att svalna.
Om du glömmer att göra detta, låt motorn gå i ytterligare 2 minuter på din destination. Detta sänker temperaturen i turbolagren och förhindrar att oljan brinner. Bränd olja kommer att skada lagren när motorn startas.
Så behåller du livslängden på turbon.
Se till att motoroljan och oljefiltret byts ut i tid
och se till att oljan alltid uppfyller de minimikvalitetsspecifikationer som anges av biltillverkaren. Kontrollera oljenivån regelbundet och se till att den är på rätt nivå.
Ta in din bil för underhåll i tid och fortsätt aldrig att köra om det finns motorproblem eller konstiga ljud. Om så önskas kan vi ta över motorgarantin för ditt bilmärke! (se länk för villkor)