Hulp nodig bij de juiste keuze?Bel ons voor vrijblijvend advies

Avancerad extern ECU-inställning


Home » Avancerad extern ECU-inställning

Geavanceerde Externe ECU
Bränsletryck Mycket exakt Okontrollerad
Timing Ja INGA
Injektionslängd Ja INGA
Momentkontroll Ja INGA
accelerationsvärde motor Ja INGA
Effektvinst Mycket bra måttlig

Hur fungerar en avancerad extern ECU?

 

1: RPM: Den externa styrenheten för Ventura Tuning är en avancerad dator. Denna tar emot motorvarvtalet via kamaxelsignalen eller direkt via canbussen (canbussen innehåller all information om bilmotorn).

 

2: Beräkna vridmoment: Den externa ECU:n kan beräkna vridmomentet (dragkraften) och mäter din motors accelerationshastighet. När vi använder CANbus-signalen kan vi omedelbart avläsa motorbelastningen.

 

3: Förläng insprutningstiden: Insprutningstiden för bränslet förlängs indirekt via kartsensorn. Motorns insprutare sprutar då in bränsle längre.

 

4: Turbons snurrmoment: startmomentet för turbons snurrande justeras. (detta ger omedelbart motorn mer dragkraft från lågt ner).

 

5: Justering av turbotrycket: Nivån på turbotrycket justeras. Detta resulterar i: (mer dragkraft, som är tillgänglig över ett bredare hastighetsområde). Plus mer kraft.

 

6: Max turbotrycksövervakning: Turbotrycksövervakningen förblir intakt! och det Max turbotryck som vi ställt in överskrids inte.

 

7: Lastberoende justering: När du rör gaspedalen justeras dessutom bränslemängden dynamiskt beroende på dina behov, så kraften kan användas mycket bättre

 

8: Bränsleekonomi

Vår professionella chiptuning säkerställer att bränsletrycket höjs vid låga motorvarvtal. Detta säkerställer att bränslet sprutas in i en mer finfördelad form, förutsatt att tillräckligt turbotryck finns tillgängligt. Eftersom vi sprutar in bränslet i en finare finfördelad form kan du uppnå samma hästkrafter med mindre bränsle. På så sätt kan du enkelt spara bränsle. Eller spruta in mer bränsle om du vill ha extra kraft.

 

 

Mycket uppmärksamhet ägnas åt bränslebesparing

 

Som en erfaren Volvo chip tuning specialist lägger vi mycket tid på vår mjukvara för att minska förbrukningen. Under utvecklingen av trimningen tar detta många dagars testning, men detta återspeglas i ett perfekt slutresultat.

Enkelt uttryckt måste luft och bränsle blandas i rätt förhållande vid exakt rätt tidpunkt. Detta förhindrar att onödigt sot skapas och ditt sot/findammsfilter belastas inte i onödan.

Chiptuning med låda

 

För moderna bensin- och dieselmotorer är det fler och fler som väljer att trimma med en liten låda. Använd inte ett Digi-chip eller Powerbox även kallat PiggyBack, utan välj en tuningbox som faktiskt innehåller ett kretskort med ca 6 chips. Då har du en seriös trimbox som snyggt kan anpassas till din motor via ett program med karakteristiska kurvor. Inte bara att ansluta med 1 eller 2 pluggar, utan ett ledningsnät med 8 pluggar, snyggt anpassat till din motorcykel. Plug and play och kan installeras inom 5 minuter, men anpassningen till storleken tar förstås lite extra tid. Men det ger dig också ett mycket bättre resultat.

 

Fördelarna med chiptuning via en box i form av en avancerad extern ECU

 

1*  Mycket bättre effektvinster.

 

2* Motorn blir betydligt mer ekonomisk än med en Powerbox eller Digi-chip.

 

3*  Dragkraften är tillgänglig över ett mycket bredare hastighetsområde.

 

4 * Ingen chans att förlora din chiptuning.

 

5 * Snabb och enkel att demontera för ett garagebesök.

 

Skillnaden mellan vår externa ECU och en PowerBox?

 

Powerboxen ser inget turbotryck. Hur vet denna box om det finns tillräckligt med tryckluft för att spruta in extra bränsle? En trimbox får ingen hastighet eller acceleration från motorn och sprutar därför in för mycket bränsle på ett felaktigt sätt. Ett digitalt chip justerar bara bränsletrycket och inte turbotrycket, så det är långt ifrån idealiskt. Resultatet är för mycket sot, men det kan man tyvärr inte se på grund av partikelfiltret i avgaserna. Tyvärr börjar en Powerbox ofta ställa till problem först efter långvarig användning. Med de nya Audi- och VW-motorerna ser vi att en powerbox ofta inte fungerar som den ska med ett OPF-filter i avgaserna. Som Audi chip tuning specialist rekommenderar vi verkligen att ta en avancerad extern ECU tuning. Det fungerar bra och du får ett mycket bra resultat.

Avancerad extern ECU från Ventura Tuning inklusive ledningsnät

Kunder blandar ofta ihop vår avancerade externa 3D ECU med en strömdosa. En powerbox är en enkel box med 1 kabel och 2 pluggar som bara ökar bränsletrycket statiskt (utan kunskap) avsevärt.

powerbox-1

Powerbox digi-chip mod 1

powerbox-2

Powerbox mod 2

powerbox-3

Power box mod 3

De enkla kraftdosorna, även kallade Digi-chip, finns i olika versioner. Trots de vackra löftena och de många annonserna ger detta absolut inte samma resultat som en Extern 3D ECU. Det är därför en Powerbox är så billig. Vilket låter tilltalande till en början. Leverantörer lovar dig ofta berg av extra hästkrafter i sin offert. Tyvärr visar det sig i praktiken ofta vara annorlunda.

Varför vi inte rekommenderar OBD-inställning.

OBD-tuning går ut på att läsa programvaran i själva bilens ECU-dator via en bärbar dator.  Originalprogramvaran modifieras sedan och skrivs tillbaka över originalprogrammet i bilens egen dator (det kallas ofta blinkande). Så den ursprungliga fabriksmjukvaran är faktiskt överskriven.  Om du chiptunar din bilmotor på detta sätt ändrar du Vastakeys (DNA) i din motorprogramvara. Varje biltillverkare kommer omedelbart att känna igen detta och kommer omedelbart att begränsa fabriksgarantin + goodwill-garantin.

 

Gör enkelt din leasingbil original igen

Det är det man inte vill ha, speciellt om man kör en trimmad leasingbil. Det är ingen idé att installera om originalprogramvaran precis innan ett garagebesök. Biltillverkarna är så smarta att de direkt kan se genom en annan del av datorn att det har funnits otillåten programvara (ogiltig eller skadad) programvara på bilens dator. Det är därför fler och fler människor väljer extern chipjustering eftersom denna metod för justering inte justerar Vastakey på din dator.

vierkant-bmw
vierkant-audi
mercedes-benz
vierkant-volkswagen