Är en avancerad extern ECU detsamma som en Powerbox? Mycket tydligt NEJ! En dator är inte detsamma som en miniräknare, men båda innehåller ett chip. En avancerad extern ECU är en riktig dator som är helt utrustad med ett dynamiskt program som använder 3D-kartor som fungerar med 4 till 6 kanaler. En powerbox fungerar statiskt vilket gör att utan kunskap om hur högt varvtalet är, vad turbotrycket är, vad vridmomentet är så ökar boxen bara bränsletrycket (ofta inte vid rätt tidpunkt), vilket är mycket skadligt för partikelfiltrets/findammsfiltrets funktion och faktiskt smörjer din motor i onödan.
Vår avancerade externa 3D ECU fungerar lika bra som en OBD-inställning. Det är mängden justeringar som avgör kraften och lyxigare versioner av vår avancerade Externa ECU kan justera många fler parametrar än vår enkla grundversion, men det har förstås med prisskillnaden att göra. De många fördelarna med vår externa 3D ECU är att du inte löper någon risk att förlora programvara. Uppdateringar kan utföras utan problem utan att behöva gå tillbaka till tunern. Om något är fel på din bil på semestern kan du snabbt och enkelt göra den original själv med en Extern ECU. OBD-tuning kommer aldrig att fungera och om du säger adjö till din bil kommer du inte att förlora hela din investering i ett slag med en avancerad extern ECU. Med OBD-tuning förlorar du allt, du kan inte ta OBD-tuning med dig till nästa bil, och du kan inte sälja den vidare. Detta är möjligt med en extern ECU.
Ta alltid isär/ta bort den avancerade externa ECU:n innan du går till ditt garage. Vårt råd är att göra detta 14 dagar innan du går till garaget. Att behöva ta bort setet på måndag morgon strax innan du går till ditt garage orsakar ofta onödig stress. Använd vår Monterings- = demonteringsmanual så att du vet exakt vad du ska göra i vilken ordning. Efter ditt garagebesök kan du lika gärna sätta tillbaka den avancerade externa ECU:n i bilen. De flesta kunder kallar det här jobbet för en lättnad.
De flesta modeller av våra avancerade externa ECU:er är utrustade med en på- och avstängningsknapp. På så sätt kan du enkelt återställa kraften i din bil till originalet. Också trevligt om barnen tar med sig bilen på kvällen.
Vad är Extern tuning?
Med Extern inställning justeras ingen programvara i originaldatorn. Bilens originaldator (ECU) förblir därför 100% original, en 2:a dator placeras bredvid originaldatorn och de 2 datorerna ansluts snabbt och enkelt med hjälp av 4 pluggar. Programvaran för justering av chipet är placerad i den externa ECU:n. Detta är pålitligt och fungerar mycket bra. Detta är exakt samma metod som hemmatuners som Heico ,ABT, AC Schnitzer, Brabus använder för sina kunder.
Nuförtiden utför vi medvetet det mesta av chiptuning genom att: installera vår avancerade externa ECU och fler och fler kunder väljer det alternativet eftersom resultatet är mycket bra. Och hittills har detta inte orsakat några problem vad gäller garantiförlust.
Vad är OBD-inställning och varför avråder vi från det? Med hjälp av en OBD-läsenhet som är ansluten till OBD-kontakten i instrumentbrädan på din bil och en bärbar dator läses programvaran för datorn i din bil och justeras sedan. Den nya inställningsmjukvaran placeras tillbaka i din bils dator.
I och för sig en utmärkt teknik, men biltillverkarna ser justeringen i OBD-tuning sedan 2012 > 100% under ditt besök hos återförsäljaren. Även om du tror att du är smart genom att snabbt göra din bils dator ”original” igen innan du går till garaget. De ser direkt att du har gjort detta och det betyder > 100% Förlust Tillverkargaranti > Rapportera till Leasingbolaget > Arbetsgivare > kort och gott Misär!!! OBD-tuning görs fortfarande ibland på gamla bilar.
Om du har valt en avancerad Ventura External ECU för att trimma din bil kommer ingenting att hända med trimmjukvaran. När allt kommer omkring tar du helt enkelt bort den externa ECU:n från din bil innan du går till ditt garage. När du kommer tillbaka från ditt garage klickar du tillbaka den externa ECU:n i din bil. Eftersom vi arbetar med formler och egenskaper anpassar den externa ECU:n sig till de mindre justeringar som görs av biltillverkaren genom självjustering. Vi har medvetet utvecklat denna teknik eftersom vi levererar vår trimning till 36 länder över hela världen, annars kommer du att fortsätta uppdatera. Skaffar du en ny bil är skillnaden för stor och vi måste skriva om programvaran i den externa ECU:n för den motorn.
Vi kommer att boka tid för chiptuning i samråd med dig. Du kommer till oss (eller så kommer vi till din plats) och vi börjar med en god kopp kaffe eller te. Under tiden kommer en av våra ingenjörer att börja kontrollera din bil. Vi gör alltid en digital motorskanning först. Detta består av att läsa fel, återställa dem om möjligt, kontrollera om de kommer tillbaka och först när datorn är ren och allt kontrollerat kommer vi att läsa av motorns mjukvarukod för din bil. Vi installerar sedan den avancerade externa ECU:n på din bil och skriver in mjukvaran vi har utvecklat för din motor i den. Vi placerar sedan vår Körtestdator i din bil, som är ansluten trådlöst till din bils diagnostikkontakt, så att vi grafiskt under en provkörning kan se om alla chiptrimningsfält är rätt anpassade till din motor. Turbons snurrmoment behöver ofta justeras något och mindre korrigeringar av turbokartorna och bränslerikedomen måste göras för att uppnå ett optimalt slutresultat. (en F1 bilmotor är också justerad på banan och inte på Roller Test Bench i fabriken). När vi är klara med skräddarsydd chiptuning kommer vi att provköra med dig, så att du själv kan vara jurymedlem och uppleva utförandet av vårt arbete. Om du är nöjd kan du betala för det hos oss, om du inte är nöjd av någon anledning så gör vi omedelbart din bil otrimmad och det blir inga kostnader för att testa. Som tur är händer det nästan aldrig!
Genom att använda chiptuning accelererar din bil snabbare, så din bil accelererar bättre från noll till 100 km/h. Så du känner att din bil accelererar kraftigare. Bilens maxhastighet beror ofta på V-Max-begränsningen och vilken typ av däck som är monterad på bilen, till exempel får ett H-däck inte överstiga en hastighet på 210 KM/H. Tyvärr, i Nederländerna tillåts vi bara maximalt 100 km/h. Som tur är ligger Tyskland nära. För bilentusiaster hoppas man att 130 KM/h kommer tillbaka.