Genom att ge motorn mer dragkraft vid lägre varvtal kan du eller din automatlåda växla till en högre växel tidigare. Motorns verkningsgrad vid exempelvis 80 km/h är ofta bättre på 5:e växeln med 2000 rpm än vid 80 i 4:e växeln med 2450 rpm. Så ja, du kan verkligen spara bränsle med chiptuning. Eftersom att få en motor att gå mer effektivt tilltalade oss som tillverkare, efter år av forskning, har vi lanserat en oljetillsats och två bränsletillsatser (diesel/bensin) på marknaden. En för dieselmotorer och en för bensinmotorer. Vi har sålt dessa produkter i nästan 2 år nu och kunderna som använder dem är mycket entusiastiska över resultatet. Motorn går mycket trevligare, är mjukare och går märkbart tystare. Med genomsnittliga dieselmotorer 12% besparing och med genomsnittliga bensinmotorer 8 till 9% besparing på bränsleförbrukningen. Det är fantastiska resultat.
Beroende på motortyp, storlek på motor plus storlek på turboladdare och typ av transmission tillför vi mellan 15 till 30 % extra effekt. Självklart påverkar bränsletypen också effektvinsten!
Tillverkare designar sina motorer med stor överkapacitet. Till exempel kan en 1,5 T-motor leverera 300 hk. Om en motor hela tiden måste leverera 300 hk så slits den för mycket, så biltillverkaren ger bara motorn 50 % av effekten som standard. Och i ett senare skede, till exempel 180 hk, så det är fortfarande mycket spel. Tillverkaren levererar ofta även en lättare variant av samma 1,5 T med 125 hk, så den motorn har ännu mer reserver. En bra tillverkare av chiptuning använder en del av dessa reserver på ett ansvarsfullt sätt, men tänjer aldrig på gränserna. Tillförlitlighet och inga störningar är definitivt ett plus.
Tyvärr uppstår ibland ett fel i en modern bil. Som tur är, när bilen läses upp, visar det sig att chiptuning nästan aldrig är orsaken. Ibland ser vi ett oönskat besök av en mård, en torrspricka i en gummislang eller en defekt sensor, en wastegate-ventil eller en EGR-ventil som inte längre fungerar som den ska. Ta helt enkelt bort chiptrimningen och låt din återförsäljare läsa upp bilen. Om du är i vårt område kan vi göra det åt dig också. De flesta fel är inte så allvarliga till sin natur, men du bör alltid ta felmeddelandet på allvar eftersom en för låg oljenivå eller en defekt vattenpump säkert kan skada motorn om felmeddelandet på instrumentbrädan ignoreras
Vi får ofta frågan om chiptuning är skadligt för motorn. Vad många inte vet är att biltillverkarna också trimmar motorer själva. Ta BMW som exempel, de har en 114i med 102 hk, en 116i med 136 hk och en 118i med 170 hk, alla 3 motorerna är en 1,6 liters turbomotor. Och alla tre motorerna kan säkert trimmas till 200 hk, 116i- och 114i-motorerna har helt enkelt ännu mer reserv. Att trimma en bilmotor behöver verkligen inte vara skadligt. Att värma upp din motor ordentligt, byta olja i tid, bibehålla rätt oljenivå och underhålla den ordentligt är grunden för varje bilmotor.
Kunderna frågar oss varje dag vad kostar chiptuning. Beroende på de olika Basic-, Sport-S- eller VIP-R-versionerna du kan välja mellan, börjar priserna från 395 e. Vi levererar kvalitet och konkurrerar inte om lägsta pris. Som specialist på chiptuning tar vår utveckling mycket tid. Men det investerar vi gärna för ett perfekt slutresultat för kunden! Du kan begära priser online från oss för toppmodeller av BMW M-Division och Mercedes AMG-modeller. Priset på vår högkvalitativa chiptuning beror därför på dina önskemål och vilken typ av motor du har. Skicka ett mail till: info@venturatuning.se så får du rätt offert för din bil.
Tuning av leasingbilar är mycket populärt. Leasingförare vill ofta ha lägsta möjliga pris för att trimma sin bil och så mycket hästkrafter som möjligt. Men är det klokt? Skulle det inte vara bättre att välja en bra stämning som har utvecklats säkert? En bilmotor är en dyr sak. Som trimtillverkare lägger vi stor vikt vid kvaliteten på vår chiptuning och detta återspeglas i nöjda kunder.
Ordspråket att billigt är dyrt är också mycket sant när det kommer till chiptuning. Kvalitet har ett pris, det var så förr och det kommer alltid att vara så! För att skapa ett bra chip tuning program behöver du en testbil och som BMW chip tuning specialist investerar vi mycket tid i mjukvaran. Lägg inte bara en bil på testbänken i en timme, justera snabbt några egenskaper och du är klar. Vi testar våra program i alla växlar och under många olika förhållanden. På så sätt får du en supersmidig körande bil som plockar upp mycket fint efter byte. Var därför klok och välj inte ett lågt pris. Det är just uthållighetstester som är så värdefulla för att fullända detaljerna. Och med ett välutvecklat trimprogram får du mycket bättre bränsleförbrukning och tjänar därmed tillbaka inköpspriset.
Med ett dyrare chiptuningprogram läggs mycket tid på perfekt kraftuppbyggnad. Men också bränsleförbrukning. Med ett snyggt effektivt trimprogram kan du uppnå stora bränslebesparingar. Det gör att en lite dyrare trimning vid inköp blir en mycket billigare trimning vid användning. Var klok kvalitet har sitt pris.
Med OBD chip tuning direkt i datorn på din bil, tappar du din chip tuning programvara nästan varje gång din bil går till garaget. Detta är mycket irriterande och du måste återvända till din tuner för att få detta reparerat (första gången är vanligtvis gratis). Inte kul om trimfirman är runt hörnet, men oftare än inte måste kunderna köra 1,5 timme för att komma till trimfirman. Det är därför många människor nuförtiden väljer avancerad extern ECU-chiptuning, så att du slipper detta krångel!
Att förlora mjukvara för chiptuning är föråldrad, du vill bara inte ha det krånglet. Du är upptagen och kan spendera din tid bättre. Det är också anledningen till att ABT, Volkswagens interna tuner, och Brabus, Mercedes interna tuner, plus Techard, Porsches interna tuner, nu alla externt trimmar sina kunders bilar med hjälp av en extern ECU. Så det är ingen mer OBD-inställning involverad!
Ventura tuning fungerar också med sin egen avancerade externa ECU. Denna högteknologiska dator kopplas snabbt och enkelt till din bils motorstyrning inom 5 minuter med hjälp av originalkontakterna från ditt bilmärke. Med vår professionella trimning är ingen skärning någonsin nödvändig och ingen lödkolv används, och ändå får du en mycket bra effektvinst som resultat.
En stor fördel med extern chiptuning är att du kan göra din bil original igen när du vill. Utan att behöva gå tillbaka till din tuner först. Anta att du är på semester i Frankrike, då är tunern i Nederländerna väldigt långt borta. Du vill inte behöva dra på dig onödiga kostnader på ett franskt garage när du är på semester. Extern chiptuning är något dyrare i inköp, men det ger också många fördelar.
OBD-inställning i själva datorn är ofta billig att köpa. Det finns dock en mycket god chans att ditt verkstad omedelbart märker under en underhållsservice att din bil har trimmats eller har trimmats. Detta resulterar ofta i att tillverkarens garanti går förlorad. Du vill helst inte göra detta eftersom ett garantiärende då inte längre kan krävas från ditt varumärke. Med den nuvarande tekniken har vi aldrig haft en kund som har drabbats av garantibegränsningar på grund av användningen av avancerad extern ECU-inställning.
Officiellt får ingen tillstånd från sin biltillverkare att få sin bil utrustad med chiptuning. Men till denna dag har vi aldrig haft en kund där hans eller hennes fabriksgaranti har begränsats av användningen av en extern ECU-inställning. Det är givetvis mycket viktigt att du alltid tar bort den externa styrenheten innan ett besök i din garage, annars kan en mekaniker se den externa styrenheten under huven. Naturligtvis kan vi, precis som du, inte se in i framtiden för att se om tillverkarna kommer att kunna observera mer!