De flesta modeller av våra avancerade externa ECU:er är utrustade med en på- och avstängningsknapp. På så sätt kan du enkelt återställa kraften i din bil till originalet. Också trevligt om barnen tar med sig bilen på kvällen.
Vad är Extern tuning?
Med Extern inställning justeras ingen programvara i originaldatorn. Bilens originaldator (ECU) förblir därför 100% original, en 2:a dator placeras bredvid originaldatorn och de 2 datorerna ansluts snabbt och enkelt med hjälp av 4 pluggar. Programvaran för justering av chipet är placerad i den externa ECU:n. Detta är pålitligt och fungerar mycket bra. Detta är exakt samma metod som hemmatuners som Heico ,ABT, AC Schnitzer, Brabus använder för sina kunder.
Nuförtiden utför vi medvetet det mesta av chiptuning genom att: installera vår avancerade externa ECU och fler och fler kunder väljer det alternativet eftersom resultatet är mycket bra. Och hittills har detta inte orsakat några problem vad gäller garantiförlust.
Vad är OBD-inställning och varför avråder vi från det? Med hjälp av en OBD-läsenhet som är ansluten till OBD-kontakten i instrumentbrädan på din bil och en bärbar dator läses programvaran för datorn i din bil och justeras sedan. Den nya inställningsmjukvaran placeras tillbaka i din bils dator.
I och för sig en utmärkt teknik, men biltillverkarna ser justeringen i OBD-tuning sedan 2012 > 100% under ditt besök hos återförsäljaren. Även om du tror att du är smart genom att snabbt göra din bils dator ”original” igen innan du går till garaget. De ser direkt att du har gjort detta och det betyder > 100% Förlust Tillverkargaranti > Rapportera till Leasingbolaget > Arbetsgivare > kort och gott Misär!!! OBD-tuning görs fortfarande ibland på gamla bilar.
Om du har valt en avancerad Ventura External ECU för att trimma din bil kommer ingenting att hända med trimmjukvaran. När allt kommer omkring tar du helt enkelt bort den externa ECU:n från din bil innan du går till ditt garage. När du kommer tillbaka från ditt garage klickar du tillbaka den externa ECU:n i din bil. Eftersom vi arbetar med formler och egenskaper anpassar den externa ECU:n sig till de mindre justeringar som görs av biltillverkaren genom självjustering. Vi har medvetet utvecklat denna teknik eftersom vi levererar vår trimning till 36 länder över hela världen, annars kommer du att fortsätta uppdatera. Skaffar du en ny bil är skillnaden för stor och vi måste skriva om programvaran i den externa ECU:n för den motorn.
Vi kommer att boka tid för chiptuning i samråd med dig. Du kommer till oss (eller så kommer vi till din plats) och vi börjar med en god kopp kaffe eller te. Under tiden kommer en av våra ingenjörer att börja kontrollera din bil. Vi gör alltid en digital motorskanning först. Detta består av att läsa fel, återställa dem om möjligt, kontrollera om de kommer tillbaka och först när datorn är ren och allt kontrollerat kommer vi att läsa av motorns mjukvarukod för din bil. Vi installerar sedan den avancerade externa ECU:n på din bil och skriver in mjukvaran vi har utvecklat för din motor i den. Vi placerar sedan vår Körtestdator i din bil, som är ansluten trådlöst till din bils diagnostikkontakt, så att vi grafiskt under en provkörning kan se om alla chiptrimningsfält är rätt anpassade till din motor. Turbons snurrmoment behöver ofta justeras något och mindre korrigeringar av turbokartorna och bränslerikedomen måste göras för att uppnå ett optimalt slutresultat. (en F1 bilmotor är också justerad på banan och inte på Roller Test Bench i fabriken). När vi är klara med skräddarsydd chiptuning kommer vi att provköra med dig, så att du själv kan vara jurymedlem och uppleva utförandet av vårt arbete. Om du är nöjd kan du betala för det hos oss, om du inte är nöjd av någon anledning så gör vi omedelbart din bil otrimmad och det blir inga kostnader för att testa. Som tur är händer det nästan aldrig!
Genom att använda chiptuning accelererar din bil snabbare, så din bil accelererar bättre från noll till 100 km/h. Så du känner att din bil accelererar kraftigare. Bilens maxhastighet beror ofta på V-Max-begränsningen och vilken typ av däck som är monterad på bilen, till exempel får ett H-däck inte överstiga en hastighet på 210 KM/H. Tyvärr, i Nederländerna tillåts vi bara maximalt 100 km/h. Som tur är ligger Tyskland nära. För bilentusiaster hoppas man att 130 KM/h kommer tillbaka.
1.Hur fungerar tuning av leasingbilar? Chipa din leasingbil via extern trimning, så att mjukvaran i själva datorn på din bil inte justeras. Detta hindrar garaget från att se konstig programvara.
2 Med extern trimning kan din återförsäljare fortsätta att på ett säkert sätt uppdatera din bils dator. Ingen chans att tappa stämningen. Leasingbilsflisning är möjlig om du gör det ordentligt.
3 Du kan enkelt och snabbt göra din bil original igen. Om du behöver gå till garaget för underhåll. Så du behöver inte gå tillbaka till företaget som utförde chipjusteringen åt dig. Det är bra, som specialist på chiptuning har vi tänkt på allt.
OBD tuning (Software tuning i bildatorn) ser Garaget 100% direkt). Det är inte ett klokt val. Därför väljer nu 95 % av leasingförarna att externt chippa sin leasingbil. Tuning som enkelt och snabbt kan placeras säkert under huven. Och kan tas bort lika snabbt och enkelt om du vill gå till garaget.
Observera: En extern ECU skiljer sig mycket från en Powerbox!!! När allt kommer omkring vill du ha säkert kul med att chippa din leasingbil.
En Powerbox är mer för gamla bilar (perioden 1998 till 2010)
Vi märker att om ett företag vill leasa 25 bilar och anger i förhandlingen inför leasingbolaget att de vill ha bilarna trimmade så är det ofta möjligt. Om leasingaffären redan är genomförd och den enskilde leasingföraren frågar sitt leasingbolag om hans eller hennes bil går att trimma är det plötsligt inte längre möjligt. Det tycks därför i hög grad bero på det intresse som leasingbolaget har av att attrahera kunden. Om du konsulterar i tid erbjuder ett seriöst antal leasingbolag möjligheten att trimma din leasingbil. Förutsatt att detta utförs av ett professionellt chiptuningföretag. Ofta är dessa företag verkligen specialiserade på att trimma några märken.
Som specialist på Volvo chiptuning rekommenderar vi att motorn underhålls oftare för en trimmad leasingbil. Byt motorolja och oljefilter var 15 000:e kilometer istället för var 30 000:e km. Och se även till att luftfiltret byts i tid. På så sätt håller du motorn i gott skick och du kan ha mycket roligt med din trimning. En trimmad motor utsätts för en något tyngre belastning och kräver därför något mer underhåll.
Ingen risk att tappa mjukvara för chiptuning under en garageuppdatering – Perfekt resultat – Orsakar inga felfunktioner – Blir du av med din bil kan du ta trimningen med dig. Byt från leasingbil till flexibel.
Genom att ge motorn mer dragkraft vid lägre varvtal kan du eller din automatlåda växla till en högre växel tidigare. Motorns verkningsgrad vid exempelvis 80 km/h är ofta bättre på 5:e växeln med 2000 rpm än vid 80 i 4:e växeln med 2450 rpm. Så ja, du kan verkligen spara bränsle med chiptuning. Eftersom att få en motor att gå mer effektivt tilltalade oss som tillverkare, efter år av forskning, har vi lanserat en oljetillsats och två bränsletillsatser (diesel/bensin) på marknaden. En för dieselmotorer och en för bensinmotorer. Vi har sålt dessa produkter i nästan 2 år nu och kunderna som använder dem är mycket entusiastiska över resultatet. Motorn går mycket trevligare, är mjukare och går märkbart tystare. Med genomsnittliga dieselmotorer 12% besparing och med genomsnittliga bensinmotorer 8 till 9% besparing på bränsleförbrukningen. Det är fantastiska resultat.
Beroende på motortyp, storlek på motor plus storlek på turboladdare och typ av transmission tillför vi mellan 15 till 30 % extra effekt. Självklart påverkar bränsletypen också effektvinsten!
Tillverkare designar sina motorer med stor överkapacitet. Till exempel kan en 1,5 T-motor leverera 300 hk. Om en motor hela tiden måste leverera 300 hk så slits den för mycket, så biltillverkaren ger bara motorn 50 % av effekten som standard. Och i ett senare skede, till exempel 180 hk, så det är fortfarande mycket spel. Tillverkaren levererar ofta även en lättare variant av samma 1,5 T med 125 hk, så den motorn har ännu mer reserver. En bra tillverkare av chiptuning använder en del av dessa reserver på ett ansvarsfullt sätt, men tänjer aldrig på gränserna. Tillförlitlighet och inga störningar är definitivt ett plus.